Gorące tematy: Ryszard Opara: „AMEN” Smoleńsk Zostań BLOGEREM! RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
7 postów 19 komentarzy

Jarosław Supłacz

Jarosław Supłacz - rynki kapitałowe, specyfika rynku nad Wisłą, gospodarka, finanse. Moje teksty można znaleźć w Gazecie Finansowej i na polandsecurities.com 300/500mld - przyrost długu publicznego w 3 lata w PL. To powinno być najważniejsze, nie było, ale będzie

Multimedia. Z czym do inwestorów?

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

Oferta publiczna nie dotyczy nowej emisji spółki. Jest to wyłącznie sprzedaż akcji przez dotychczasowych akcjonariuszy. Można nazwać to próbą znacznego wyjścia przez dotychczasowych akcjonariuszy z biznesu.


Co zwraca uwagę w wynikach finansowych Multimedia

Pokrótce kilka uwag wynikających głównie ze sprawozdań finansowych i prospektu Multimedia:

1. Spadek zysku brutto w kolejnych latach:

2011 2012 2013
96.334 70.465 42.418

źródło: prospekt Multimedia, zysk brutto w tys. zł

2. Szybki spadek dynamiki wzrostu przychodów:

2011 2012 2013
622.315 685.520 699.244

źródło: prospekt Multimedia, przychody w tys. zł

Przychody 2012/2011 wrosła o 10,2 proc.

Natomiast przychody 2013/2012 wzrosły zaledwie o 2 proc.

3. Przepływy z działalności operacyjnej

Środki pieniężne netto z działalności operacyjnej wynosiły w 2011 r.  305.226, w 2012 wzrosły do 342.719, natomiast już za 2013 spadek do 319.139 tys. co oznacza spadek r/r o 6,7 proc.

4. Znacząca pozycja wartości firmy w aktywach Multimedia

2011 2012 2013
75.848 158.429 175.890

źródło: prospekt Multimedia, wartość firmy w tys. zł

Wartość firmy w aktywach zarówno znacząca i jak znaczący wzrost tej pozycji w kolejnych latach.

5. Wypłata skumulowanej dywidendy w 2013 r. w kwocie 132,9 mln zł na rzecz dotychczasowych akcjonariuszy.

Wypłata dywidendy spowodowała znaczny spadek zysków zatrzymanych (kapitałów własnych) – co oznacza spadek finansowania spółki kapitałem własnym przez akcjonariuszy Multimedia. Jest to o tyle charakterystyczne, że Multimedia są spółka z wysokim poziomie zadłużenia

6. Zadłużenie grupy na koniec 2013 roku wynosiło ponad 1,4 mld zł przy kapitałach własnych wynoszących zaledwie 213 mln zł.

7. Oferta publiczna nie dotyczy nowej emisji spółki.

Jest to wyłącznie sprzedaż akcji przez dotychczasowych akcjonariuszy. Można nazwać to próbą znacznego wyjścia przez dotychczasowych akcjonariuszy z biznesu.


Otoczenie rynkowe

Internet mobilny szybko zwiększa udział w rynku

Historia się powtarza. Najpierw telefonia mobilna wyparła telefon stacjonarny (w co wielu początkowo wątpiło), tak obecnie Internet mobilny wypiera Internet stacjonarny.

Konsumenci coraz więcej czasu spędzają korzystając z internetu w smartfonie, tablecie, notebooku. Siłą rzeczy rzadziej sięgają po internet stacjonarny.

4G, LTE, w przyszłości LTE Advanced (już wprowadzane w Europie Zachodniej) dają szerokopasmowy mobilny dostęp do Internetu. Trend jest oczywisty i nie ma co z nim walczyć... byłaby to walka z wiatrakami.  

Multimedia dopiero planuje free wifi zones

Operatorzy oferujący stacjonarne łącza internetowe jako remedium na rozwój bezprzewodowego dostępu 4G i LTE widzą tworzenie bezpłatnych hotspotów wifi dla swoich klientów. Hotspoty oparte są o domowe modemy użytkowników, które równocześnie udostępniają wydzielone niezależne pasmo innym użytkownikom operatora.

Niekwestionowanym liderem na polskim rynku jest Orange Polska z ponad 400.000 hotspotów pod nazwą FunSpot. 

Orange Polska ma także przewagę z tytuły równomiernego rozłożenie hotspotów w całym kraju – co wynika z historycznej sieci Orange Polska (TPSA) i dostępności neostrady od dużych aglomeracji po mniejsze miasta i niewielkie osady. Dla użytkowników neostrady ogromnym atutem jest wszechobecność FunSpotów.

Klient neostrady np. może korzystać bezpłatnie z kilkudziesięciu bezpłatnych FunSpotów w Łebie, jak i w Zakopanem.

Orange Polska ma w tym zakresie niemal monopolistyczną pozycję na rynku.

Mapka FunSpotów Orange Polska:

//www.funspot.orange.pl/#index.html#zasieg-FunSpot

Drugim graczem na polskim rynku jest Netia, która współpracuje z organizacją FON. Netia dysponuje około 200.000 bezpłatnych hotspotów dla swoich użytkowników.

Zaletą FON jest międzynarodowy wymiar sieci. Klient Netii samemu udostępniający FON może korzystać z ponad 12 mln bezpłatnych hotspotów na całym świecie. Dla polskiego użytkownika znaczenie ma powszechność sieci FON w Wielkiej Brytanii, a także jej obecność w ponad 100 krajach świata.

Netia może zatem liczyć na klientów którym zależy na bezpłatnym dostępie do globalnej sieci hotspotów FON, mając w Polsce Internet w Netii osoba z rodziny możne bezproblemowo korzystać z darmowego Internetu w Wielkiej Brytanii.

//www.netia.pl/fon

Z prospektu Multimedia oraz ze strony spółki wynika, że - jak dotychczas - nie oferują darmowych hotspotów dla swoich klientów. Natomiast zamierzają...

Multimedia ma jednak sieć skoncentrowaną w wybranych lokalizacjach, dlatego nie zapewni w żadnym przypadku w oparciu o modemy klientów takiego pokrycia kraju darmowymi hotspotami jak w przypadku Orange Polska czy Netia.

WiFi offload
Szybkie rozpowszechnianie się w Polsce mobilnych urządzeń multimedialnych, takich jak smartfony i tablety, doprowadziło do znacznego wzrostu zapotrzebowania na transmisję danych dla urządzeń mobilnych i stanowiło główną motywację dla wprowadzenia przez nas projektu rozwoju usług WiFi offload. Planujemy wdrożenie kilku rodzajów bezprzewodowego dostępu do Internetu, w których poszczególne usługi byłyby oparte na jednym fizycznym urządzeniu dostępowym: (i) bezpłatny dostęp WiFi do Internetu dla każdego, z reklamami pojawiającymi się na ekranach urządzeń, który pozwoli na darmowy dostęp do Internetu z każdego urządzenia obsługującego WiFi (pierwsza próba terenowa jest planowana w Warszawie; przy logowaniu i łączeniu się klienci będą oglądać reklamy dedykowane do aplikacji mobilnych); (ii) bezpłatny dostęp WiFi do Internetu dla obecnych abonentów usług dostępu do szerokopasmowego Internetu; umożliwi to naszym abonentom dostęp do Internetu poza ich głównym zainstalowanym i podłączonym do Internetu urządzeniem, pozwalając im na „mobilność" w ramach planu abonenckiego stacjonarnego dostępu szerokopasmowego; (iii) offloading danych operatorów sieci komórkowych (włącznie z naszym MVNO) poprzez przejęcie transferów do sieci WiFi, co zgodnie z oczekiwaniami obniży koszty operatorów; oraz (iv) wynajem dedykowanych punktów dostępowych WiFi klientom zewnętrznym, co umożliwi im szybki dostęp do Internetu; obecnie posiadamy ok. 30.000 modemów internetowych, które mogą być wykorzystane do świadczenia tej usługi. Dalszy rozwój tych zasobów jest planowany w ramach projektu usług WiFi offload.

Prospekt Multimedia str. 134

Problematyczna w ogóle jest ilość modemów internetowych jaka może być wykorzystana przez Multimedia.

Jeśli jest to zaledwie 30.000 tys. modemów w dość niezrównoważonym rozkładzie lokalizacji to jest to niewiele w stosunku do 400.000 modemów Orange Polska.

Nawet gdyby Multimedia zainwestowała w kilka tysięcy hotspotów by pokryć „białe plamy” to byłoby niewiele aby nawiązać konkurencję z powszechną dostępnością FunSpotów opartych na modemach Orange Polska. Duży rozkład modemów Orange Polska to poza dostępnością na „przysłowiowym rogu ulicy” także rozłożenie ruchu.

Trudny rynek stacjonarnego Internetu

Tam gdzie jest/było opłacalne podłączenie gniazdka Internetu najczęściej już ono jest, w wielu budynkach można wybierać spośród kilku dostawców Internetu, co oznacza konkurencyjny trudny rynek. Promocje i podkupywanie klientów to dzień powszedni na rynku stacjonarnego Internetu na osiedlach mieszkaniowych. 

Pozostałe obszary mogą być mniej atrakcyjne, bardzo często jedynym dostawcą w wielu lokalizacjach pozostaje Orange Polska (lub podmioty pracujące na sieci dominującego podmiotu) i najczęściej nikt inny nie jest zainteresowany dostarczeniem Internetu.

Dodatkowo szerokopasmowy Internet mobilny (4G, LTE) studzi zapał potencjalnych dostawców Internetu kablowego by budować drogą sieć tam gdzie mieszkańcy uzyskali dostęp do LTE lub wkrótce taki dostęp będą mieli.

Naziemna telewizja cyfrowa - konkurencyjna dla przesyłu kablowego.

Wystarczy telewizor z DVB-T lub dekoder DVB-T za 80 zł i widz ma kilkanaście programów, w tym programy HD. W tej cenie można nabyć dekoder z funkcją nagrywarki PVR (z wyjściem na pamięć zewnętrzną). Dla wielu widzów najbardziej popularne programy obecne w naziemnym przekazie cyfrowym są w pełni wystarczającą ofertą. Płacąc równowartość miesięcznego-dwumiesięcznego rachunku za telewizję kablową zyskują stały dostęp do cyfrowej naziemnej TV oraz nową funkcjonalność (PVR).

Z kolei statystyczny klient premium płacący wyższy abonament to klient korzystający ...coraz więcej z Internetu kosztem TV.

Skłonność takiej osoby do płacenia za TV będzie malała w miarę gdy więcej czasu spędza w Internecie, tym też bardziej im Internet będzie zawierał coraz więcej treści video – a patrząc na główne krajowe portale np. onet widzimy, że jest taka tendencja, onet na głównej stronie daje obecnie linki do kilkunastu materiałów video, rozbudowuje także dedykowaną platformę video vod.pl

Wydawcy programów telewizyjnych są na coraz trudniejszym rynku, rynek mediów wymusza na nich zmiany biznesowe, tradycyjne stacje telewizyjne coraz częściej udostępniają swoje materiały portalom internetowym i z tego źródła czerpią przychody. Interesujący news programu informacyjnego może liczyć na większą widownię gdy ukaże się na onecie niż w swojej macierzystej stacji. Dla portalu z kolei taki wydawca to dostawca contentu. Jednak to główne portale mogą przebierać w contencie innych wydawców jak w ulęgałkach i wybierać tylko to co najciekawsze.

Wracając do standardu naziemnej telewizji cyfrowej, wyznacznikiem konkurencyjności DVB-T może być pogorszenie koniunktury gospodarczej, kiedy widzowie zrezygnują z abonamentów TV na rzecz darmowej telewizji naziemnej. Taka rezygnacja może być bezpowrotna, poprawa koniunktury w wielu przypadkach nie spowoduje że klient wróci do kablówki.

Darmowa cyfrowa telewizja naziemna wywiera mocną presję na dostawców sygnału telewizyjnego drogą kablową czy satelitarną.

Zarówno pogorszenie koniunktury jak i popularyzacja dostępu do darmowej naziemnej telewizji dzięki zakupowi taniego dekodera DVB-T będzie wpływała na zmniejszenie przychodów kablówek. Obecnie wiele osób posiadających stary telewizor nie ma wiedzy jak tanie i proste jest przejście na bezpłatny odbiór programów naziemnej TV i siłą inercji płaci abonament.

Co ważne w interesie wydawców programów nadawanych drogą naziemną powinna być popularyzacja właśnie radiowego dostępu, tak aby widz mógł wybierać tylko z gamy programów naziemnej telewizji cyfrowej. Ponieważ na rynku wydawców programów telewizyjnych zaostrza się konkurencja to możemy oczekiwać, że w niedługim czasie nastąpi promocja, a raczej informacja, na temat jak korzystać z telewizji cyfrowej nie płacąc abonamentu kablówce.

Cyfrowa telewizja naziemna ma też inną podstawową zaletę - jest telewizją mobilną, kupno dekodera USB umożliwiającego odbiór programów na laptopie/tablecie to ok. 50 zł, chociaż coraz więcej tabletów/noteboków/laptopów posiada wbudowany tuner DVBT. 

Skoro telefon i Internet zmierzają w stronę mobilności to i odbiór programów telewizyjnych będzie szedł w tym kierunku, zwłaszcza gdy sygnał jest bezpłatny dla wszystkich. Czasy gdzie osoba będzie szła do domu aby obejrzeć program coraz częściej zastąpi włączenie tabletu w samochodzie, parku, kawiarni, etc.

Zmiany w dostępie do treści video.

Widzowie mają dostęp do programów na portalach internetowych, gdzie mogą wybierać tematycznie to co ich w danej chwili interesuje. To jest nie tylko substytut telewizji ale jej nowa lepsza wersja.

Główne portale mają swoje platformy video z filmami, serialami, dokumentami. Onet ma vod.pl gdzie internauta może wybierać pomiędzy filmami z podziałem tematycznym, dokumentami, serialami. Portal wp.pl ma analogiczną platformę video w postaci wp.tv

Oba portale przeplatają swoje główne strony odnośnikami w formie video do własnych produkcji lub do produkcji innych wydawców.

Programy video obecne są także w serwisach tematycznych, internauta czytając np. stronę o zdrowej żywności ogląda materiały video na ten temat, czytając o samochodach ogląda video które go w danym momencie interesuje.

Stacje telewizyjne z swoim programami coraz mniej przystają do obecnych czasów. I nagrywarka PVR niewiele tu zmieni. Internauta gdy dany temat go zainteresuje wyszukuje materiał od ręki. Internet zjada tradycyjną telewizję, przede wszystkim jako substytut, osoba poświęcając czas na przeglądanie stron w Internecie nie ma go na oglądanie TV. Równocześnie to Internet daje od ręki materiały video, które internautę w danej chwili interesują.

Problematyczny zatem staje się przyszły popyt na tradycyjne programy telewizyjne, a juz tym bardziej na ich odbiór przywiązany do kabla. Skłonność wielu klientów do płacenia abonamentu telewizyjnego będzie malała, należy oczekiwać, że tort telewizyjny będzie ulegał zmniejszeniu na rzecz przekazu stricte internetowego, można z dużą dozą prawdopodobieństwa przewiedzieć że ucierpią na tym wydawcy telewizyjni oraz dystrybutorzy płatnego sygnału telewizyjnego.

Pytania do Spółki:

Na str. 114 prospektu możemy przeczytać:

Jako że operatorzy telekomunikacyjni, świadczący usługi dostępu do Internetu w technologii DSL (operator zasiedziały

Orange Polska oraz klienci hurtowi operatora zasiedziałego), stoją na znacząco gorszej pozycji wobec operatorów

kablowych ze względu na niższość technologiczną DSL, zaś technologia LTE pozostaje nadal na wczesnym etapie wdrażania

w Polsce i jest nadal ograniczona przez limity transferu danych, uważamy, że możemy czerpać korzyści ze spodziewanego

dalszego wzrostu penetracji stacjonarnego szerokopasmowego dostępu do Internetu w Polsce.

Na czym polega niższość technologiczna DSL?

Z moich informacji wynika, że operator zasiedziały Orange Polska korzysta z technologii VDSL2.

Orange Polska provides VDSL2 at 40/4 Mbit/s and 80/8 Mbit since July, 2011.

Netia provides VDSL2 at 50 Mbit/s since December, 2010.

//en.wikipedia.org/wiki/Very-high-bit-rate_digital_subscriber_line_2

Obecnie w technologii VDSL2 vectoring można przesyłać dane z prędkością 200 Mbit/s (SYMETRYCZNIE) – co znacząco wyprzedza ofertę 120 Mbit/s Multimedia.

„Na odcinku do 300 m VDSL2 pozwala na dwukierunkową transmisję z prędkością 200 Mb/s”

//pl.wikipedia.org/wiki/VDSL2

Ponadto w technologii vdsl2 vectoring w standardzie G.fast ma być przesyłane do 1 Gb/s.

 G.fast ma umożliwić przyspieszenie stacjonarnego internetu dostarczanego po łączach miedzianych do 1 Gb/s. Tak wysokie prędkości mają być dostępne na łączach nie dłuższych niż 250 m”. 

//www.polskaszerokopasmowa.pl/technologie/druga-mlodosc-miedzianych-linii.html

Jak rozumieć oświadczenie Multimedia zawarte w prospekcie o „niższości technologicznej” DSL jako rozwiązania stosowanego przez operatora zasiedziałego Orange Polska?

Czy Multimedia mówiąc o DSL miała na myśli także VDSL2?

A jeśli nie miała na myśli VDSL2 to czy miała wiedzę o tym, że operator zasiedziały Orange Polska, jak i Netia, stosują VDSL2 odpowiednio od lipca 2011 i grudnia 2010r?

Prospekt Multimedia i inne dokumenty związane z ofertą publiczną są na stronie: //www.multimedia.pl/gate-exchange/back/1132b3897add7f9382212311829a0066

link pochodzi z reklamy oferty publicznej Multimedia zamieszczanej m.in. na stronach puls biznesu pb.pl, parkiet.com i inne.


Jarosław Supłacz

 

 

KOMENTARZE

Brak komentarzy. Bądź pierwszy!

OSTATNIE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930